W dolinie Kwisy, u stóp Wielkiego Lasu Lubańskiego znajduje się miejsce, w którym dzieci spędzają czas w otoczeniu natury, z dala od zgiełku miejskiego. Obserwują przyrodę, spacerując po łąkach, polnymi dróżkami, alejami w cieniu wiekowych drzew.
Pierwsze lata życia dziecka to niepowtarzalny moment, by dać dziecku szansę na kontakt z przyrodą, by kształtować przywiązanie do niej, a jednocześnie zapewnić wspaniałe, niepowtarzalne wspomnienia beztroskiego dzieciństwa.
Przedszkole Szyszkowa Polana zostało uruchomione we wrześniu 2013r. Jesteśmy przedszkolem daltońskim, certyfikowanym przez Polskie Stowarzyszenie Dalton. Od września 2019r. działalność rozpoczął dodatkowo Klub Malucha Szyszkowa Polana.
Organem prowadzącym Przedszkole jest Fundacja Na Dobrą Sprawę.
Szyszkowa Polana zlokalizowana jest we wsi Szyszkowa (gmina Leśna, powiat lubański), w pięknej i spokojnej okolicy, z dogodnym dojazdem z trasy Leśna-Lubań (ok. 4 km od Leśnej i 9 km od Lubania).
Budynek, w którym mieści się Szyszkowa Polana, wybudowany został pod koniec XIXw. Mieściła się w nim wiejska szkoła. Kontynuując tradycje związane z przeznaczeniem budynku, postanowiliśmy otworzyć w nim placówkę przeznaczoną dla najmłodszych. Wierzymy, że mury, w których uczyło się również wielu mieszkańców naszej gminy, dla których kojarzą się one z czasami beztroskiego dzieciństwa, dostarczą naszym podopiecznym równie miłych wrażeń i wspomnień.
Nasz plac zabaw
Altana - alternatywa dla sal przedszkolnych
Zjazdy na sankach z przedszkolnej górki
Wyżywienie zapewnione jest przez firmę cateringową, ale dzieci spożywają posiłki na talerzach ceramicznych, posługując się tradycyjnymi sztućcami dostosowanymi rozmiarami do rączek dzieci (nie korzystamy z opakowań jednorazowych). Menu jest urozmaicone, uwzględniające potrzeby dzieci. Korzystanie z wyżywienia jest dobrowolne.
Budynek przeszedł gruntowną przebudowę, w związku z tym wszystkie pomieszczenia zostały dostosowane do potrzeb dzieci (np. mniejsze od tradycyjnych rozmiary misek ustępowych, obniżone umywalki, poręcze przy schodach umieszczone są na wysokości rączek dzieci, wystrój wnętrz w wesołych kolorach). Jednocześnie wyposażenie budynku jest zgodne z normami sanitarnymi i przeciwpożarowymi. Budynek posiada system zabezpieczeń przeciwpożarowych, na który składają się m.in. czujki dymu oraz zintegrowane z nimi automatycznie otwierane klapy dymowe. Warunki, jakie są zapewnione w budynku, zostały poddane ocenie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Lubaniu oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Lubaniu. W obu przypadkach Przedszkole "Szyszkowa Polana" uzyskało pozytywne opinie bez żadnych zastrzeżeń.
Sale do zajęć
Zajęcia odbywają się w 3 salach.
Wyposażenie sal ukierunkowane jest na realizację trzech podstawowych zasad Planu Daltońskiego:
SAMODZIELNOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI I WSPÓŁPRACY. Dzieci zachęcane są do rozwoju indywidualnych zainteresowań i talentów, stąd w salach powstały różnorodne kąciki, w których dzieci mogą spędzać swój czas. Wszystkie pomoce dydaktyczne, czy zabawki umieszczone są na takiej wysokości, by dzieci mogły z nich samodzielnie korzystać. Liczne wizualne oznaczenia przypominają dzieciom, gdzie mogą szukać potrzebnych rzeczy, a także, gdzie należy odłożyć je po skończonej zabawie.
Niektóre pomoce wspierające edukację i wychowanie:
Zgodnie z zasadmi pedagogiki Planu Daltońskiego, dzieci czują się odpowiedzialne za swoją salę. Kąciki mają swoich opiekunów, którzy zmieniają się co tydzień. W każdym tygodniu inne dziecko pełni też funkcję prawej ręki, czyli osoby wspierającej nauczyciela. Dzieci często pracują w parach, które również zmieniają się w każdym tygodniu, dzięki czemu uczą się współpracy z różnymi osobami, nie tylko najlepszymi przyjaciółmi.
Chcemy, by dzieci były świadomymi uczestnikami procesu edukacyjnego. W salach wiszą więc zwizualizowane plany dnia, dzięki czemu dziecko wie, co go czeka każdego dnia. Plany takie dotyczą też każdego miesiąca, są na nich zaznaczane najważniejsze wydarzenia, a także tematy przewodnie, o których uczą się dzieci w danym tygodniu. Dzieci odmierzają upływ dni, codziennie przesuwając swoją maskotkę (na tej tablicy jest to piesek). Następstwa dni uczą się również przez codzienne zaznaczanie swojej obecności na specjalnej tablicy.
W każdym tygodniu dzieci otrzymują nowe zadania do samodzielnego wykonania. Są one dostosowane do wieku i mozliwości dzieci i wizualizowane na specjalnej tablicy. Może to być na przykład pokolorowanie czegoś, rozwiązanie zagadki, policzenie, wykonanie rysunku lub też obejrzenie książeczki, wykonanie ćwiczeń fizycznych. Starsze dzieci mogą z obrazkową instrukcją samodzielnie wykonać proste doświadczenie, czy pracę plastyczną. Tematyka zadań nawiązuje do treści, których dzieci się uczą. Dzieci samodzielnie decydują, w jakim dniu tygodnia wykonają zadanie, a także dokonują samooceny jego wykonania. Do planowania i samooceny również służy specjalna tablica.
W salach prowadzone są również zajęcia grupowe, związane przykładowo z zapoznaniem z nowym materiałem, uczeniem się piosenek, nauką języka angielskiego, zabawy ruchowe, czy gimnastyka. Jednak również wtedy stosuje się zasady pedagogiki Planu Daltońskiego, kładąc nacisk na samodzielność dzieci (rozumianą m.in. jako niewyręczanie w robieniu rzeczy, które dziecko jest w stanie zrobić), odpowiedzialność i umiejętność współpracy z innymi.
Nie stosujemy popularnych w niektórych placówkach tablic motywacyjnych lub innych form oznaczania dzieci jako "grzeczne" lub "niegrzeczne". Wychowujemy dzieci przez kształcenie odpowiedzialności, empatii, rozumienia potrzeb innych. Preferujemy metodę naturalnych konsekwencji.
O pracy zgodnej z pedagogiką Planu Daltońskiego z 6-latkami prowadzimy blog: www.szyszkowapolana.blogspot.com
Szatnie
Każde dziecko posiada własną szafeczkę z odpowiednim symbolem, w którym chowa obuwie i okrycie wierzchnie.
Korytarze
Klatka schodowa wyposażona jest w automatycznie uruchamiane klapy dymowe, które pozwalają na zabezpieczenie w razie pożaru. Korytarze utrzymane są w wesołych kolorach, tak by Przedszkole było miejcem przyjaznym dla dzieci.
Łazienki
Zgodnie z zasadami pedagogiki Planu Daltońskiego stworzyliśmy warunki pozwalające na maksymalną samodzielność dzieci. Rozmiar toalet, czy wysokość umywalek, luster, dostosowana jest do wzrostu dzieci. Dzieci ponadto dwa razy dziennie myją zęby (po śniadaniu i po obiedzie). Jednakże jeśli dziecko jeszcze nie korzysta z toalety, nie jest to przeszkodą w zapisaniu do przedszkola.
Osoby zainteresowane zapisaniem dziecka do naszego Przedszkola, zapraszamy do kontaktu.
Nabór trwa cały rok, w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Zapraszamy również rodziców, planujących w przyszłości zapisać dzieci do naszego Przedszkola, do odwiedzin, a także do wzięcia udziału w zajęciach adaptacyjnych, ułatwiających późniejszą aklimatyzację pociechy w warunkach przedszkolnych (szczegółowe informacje na temat ww. zajęć można uzyskać drogą mailową lub telefoniczną).