Pierwsze dni w przedszkolu to dla większości dzieci sytuacja stresująca – pozostają bez opieki rodziców, w nowym miejscu, w otoczeniu nowych osób. Bardzo często stres bierze się z obawy, że rodzic nie wróci, że sytuacja separacji będzie trwać już zawsze. Jak pomóc dziecku w adaptacji do tej nowej sytuacji?

  1. Wyjaśnić dziecku, że rozłąka będzie trwała tylko przez określony czas. Wskazać konkretną porę odbioru dziecka – w sposób zrozumiały dla pociechy (np. po obiedzie).
  2. DOTRZYMAĆ SŁOWA dotyczącego pory odbioru dziecka, NIE SPÓŹNIĆ SIĘ. Dziecko przeżywa największy stres, gdy czeka na rodzica, który powinien już być, a go nie ma. Z punktu widzenia dziecka, spełniają się jego najgorsze przeczucia.
  3. Nie przedłużać pożegnań z dzieckiem. Żegnając się, należy kilkakrotnie powtórzyć, że się po dziecko przyjdzie, zapewnić o swojej miłości, można przypomnieć, dlaczego dziecko jest w przedszkolu (np. „Zostaniesz teraz w przedszkolu, przyjdę po Ciebie po obiedzie. Będziesz mógł się tu bawić w … [wskazać ulubioną zabawę, w którą dziecko będzie mogło bawić się w przedszkolu]. Ja muszę iść do pracy, Twój brat do szkoły, a Ty do przedszkola. Bardzo Cię kocham, daj całuska.”)
  4. Nie zaglądać do sali po zaprowadzeniu do niej dziecka i oddaniu pod opiekę nauczycielowi. Gdy dziecko raz zauważy, że mama/tato niespodziewanie się pojawili, cały dzień będzie czekać na podobną „niespodziankę”.
  5. Dobrym pomysłem jest przyprowadzanie dziecka razem z innym przedszkolakiem, który jest do pobytu w przedszkolu pozytywnie nastawiony.
  6. Przez pierwsze dni pozostawiania dziecka w przedszkolu można zaplanować dla malucha jakąś formę nagrody za dzielne spędzenie czasu w przedszkolu (np. ulubiona zabawa po powrocie do domu, ulubiona potrawa, ustna pochwała – najlepiej w obecności innych osób).
  7. Jeśli dziecko płacze przy rozstaniu, powiedzieć, że każdy człowiek denerwuje się trochę i boi, gdy robi coś pierwszy raz, ale po kilku dniach na pewno poczuje się pewniej. Można przypomnieć podobną sytuację z życia dziecka (np. pierwszy raz na rowerze, pierwsza kąpiel w morzu) lub powiedzieć, że samemu też się to przeżywało podczas pierwszych dni w przedszkolu. Zaakcentować należy pozytywne rozwiązanie sytuacji – zmniejszenie strachu po kilku dniach, czerpanie radości z wykonywania danej czynności.
  8. Nie straszyć dziecka przedszkolem („W przedszkolu dzieci będą się śmiać, że tak mało jesz!”), przedstawiać przedszkole w sposób pozytywny, ale też realistyczny (nie obiecywać, że dziecko będzie robić rzeczy, które są niemożliwe do zrealizowania w przedszkolu).
  9. Zaangażować dziecko do przygotowań do pójścia do przedszkola (zakupy wyprawki, wybór ubranka).
  10. Przez pierwsze dni (ale zalecane jest nie dłużej niż tydzień) rodzic może zostać z dzieckiem w przedszkolu. Jednak rozwiązanie to należy stosować w sytuacji, gdy dziecko ma duże trudności w zaadaptowaniu się do nowej sytuacji. Ewentualnie w pierwsze dni można zaplanować krótszy pobyt dziecka, tak, by rozłąka nie trwała zbyt długo.

 

Okres adaptacji przebiega różnie i w różnym czasie. Są dzieci, które po tygodniu mają już najgorsze za sobą, inne potrzebują więcej czasu. Bywa też tak, że najtrudniejszy czas dla dziecka zaczyna się dopiero po miesiącu - bo dopiero wtedy dziecko uświadamia sobie w pełni, że pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej. Każda reakcja jest normalna – ważne jest, by podchodzić do tego spokojnie i współpracować z nauczycielami.

Informujemy, że na swoich stronach www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki..

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information