Get Adobe Flash player

szyszkowa polanaue1

 

Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju dziecka, jego wzrastania, przybierania na wadze, a jednocześnie ten moment, kiedy łatwo jest o powstawanie wad kończyn dolnych i stóp.

 

Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko powstawania płaskostopia u dzieci w wieku przedszkolnym?

  • Zapewnij dziecku dużą dawkę ruchu.

Nie wszędzie trzeba dziecko wozić wózkiem, wołanie za dzieckiem „nie biegaj, bo się przewrócisz” to nie zawsze dobra rada. Zamiast oglądania telewizora lepiej zachęcić dziecko do grania w piłkę, zabawy w berka, czy inne zabawy ruchowe np. „Baba Jaga patrzy”, „Gąski, gąski do domu”, skakania na skakance lub gumie. To dobry pretekst do przypomnienia sobie, w co się bawiło na podwórku, gdy samemu było się dzieckiem! Dobry efekt daje również jeżdżenie na rowerze, pływanie, wspinaczka po drabinkach, zabawa w kolorowych kulkach.

  • Nie zniechęcaj dziecka do chodzenia boso, w szczególności po miękkich powierzchniach.

Bieganie boso po dywanie, po piasku, po trawie to doskonałe ćwiczenie profilaktyczne. Mała stopa najlepiej czuje się boso – nic jej nie uciska, skóra swobodnie oddycha, a powierzchnia, po której stąpa, pobudza wszystkie receptory.

  • Dobierz właściwe obuwie.

Obuwie dla dzieci powinno zapewniać stopom komfort. Najlepsze jest więc obuwie skórzane lub z innych naturalnych materiałów, zapewniających właściwą wentylację. Najlepiej, gdy zapiętek jest usztywniony, bo pozwala to utrzymać stopę we właściwej pozycji. Palce powinny mieć zapewnioną swobodę ruchów. To but powinien dostosować się do stopy, a nie odwrotnie. Ubieranie obuwia po starszym rodzeństwie nie jest również najlepszym rozwiązaniem.

  • Zapewnij właściwą dietę.

Nadwaga sprzyja powstawaniu płaskostopia. Należy więc nie tylko zachęcać dziecko do ruchu, ale też prawidłowo żywić. Zamiast słodkich przekąsek (ciastek, cukierków, czekolady), lepiej dać dziecku owoc, ziarna słonecznika, dyni itp. Kolorowa kanapka na chlebie razowym jest lepszym rozwiązaniem niż słodka bułka lub pączek. Zamiast soków lub co gorsza napojów gazowanych lepiej dać dziecku wodę albo wycisnąć sok z ulubionych owoców. Słone przekąski typu chipsy, czy paluszki powinny całkowicie zniknąć z jadłospisu dziecka. Nie nagradzajmy dzieci słodyczami. Poprośmy rodzinę, by w ramach prezentów nie dawali czekolad, batonów lub cukierków. Zachęcajmy dzieci do jedzenia warzyw – marchewka ma słodki smak, a jej chrupanie na surowo może sprawiać dzieciom przyjemność. Wprowadzajmy nowe smaki – szpinak, kalarepa, seler wcale nie muszą być przez dzieci nielubiane. I co najważniejsze: dawajmy dzieciom dobry przykład, samemu odżywiając się prawidłowo!

Zestaw ćwiczeń ograniczających ryzyko płaskostopia

Dzieci powinny wykonywać te ćwiczenia codziennie, nie tylko w Przedszkolu. To dobra okazja do wspólnej zabawy!

 

  1. Chodzenie na palcach, piętach, zewnętrznych krawędziach stóp.
  2. „Rysowanie” stopami kółek.
  3. Pisanie ołówkiem umieszczonym między 1 a 2 palcem stopy.
  4. „Klaskanie” stopami podczas leżenia na brzuchu.
  5. Podnoszenie stopą z podłogi drobnych przedmiotów: kredek, woreczków z grochem, kulek, wrzucanie ich do pudełka.
  6. Turlanie piłki stopami po ścianie.
  7. Zwijanie ręcznika/chustki palcami u stóp.
  8. Chwytanie, podrzucanie, przekładanie między stopami woreczków wypełnionych np. grochem, ryżem itp.
  9. Podnoszenie lub przekładanie między stopami chusteczki, skarpetki, obejmowanie całymi stopami piłki, butelki plastikowej itp.
  10. W pozycji siedzącej: podrzucanie piłki stopami do rąk.
  11. Postawa stojąca na gazecie – stojąc na prawej stopie zapobiegamy przesuwaniu się gazety, lewa stopa ruchem chwytnym rozrywa gazetę na drobne kawałeczki .
  12. Leżenie tyłem (na plecach) - w palcach stóp woreczki – wykonujemy rowerek, starając się nie wypuścić woreczków. „Jedziemy na wycieczkę w góry”.

Informujemy, że na swoich stronach www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki..

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information