Get Adobe Flash player

szyszkowa polanaue1

Większość zmian związanych z Planem Daltońskim mamy już za sobą. W salach pojawiły się nowe pomoce dydaktyczne, które pomagają naszym maluchom stać się bardziej samodzielnymi i odpowiedzialnymi.

 

Podstawową zasadą jest to, by dzieci były świadomymi uczestnikami procesu dydaktycznego. Służą temu liczne wizualizacje, dzięki którym dzieci wiedzą np. czego będą się uczyć, jaki mamy dzień tygodnia, jak wygląda rozkład dnia, co go czeka w Przedszkolu. Celem jest dążenie do autonomii i samodzielności dziecka, przy okazji rozwijając odpowiedzialność za siebie i innych.

 

Jak wygląda nasz dzień?

 

 

Dzień zaczynamy od zaznaczenia obecności na przygotowanej odpowiednio tablicy. Dzieci samodzielnie wykonują tą czynność, utrwalając tym samym nazwy dni tygodnia, cykl mijającego czasu, systematyczność.

obecni

 

Kolejnym elementem wspomagającym jest obrazkowy rozkład dnia (wizualizacja planu dnia). Dzięki niemu dzieci mogą same pilnować porządku dnia. Ruchoma wskazówka pokazuje aktualną czynność (zabawę, posiłek, zajęcia dydaktyczne itp.). Wspomaga to wprowadzenie porządku i poczucia bezpieczeństwa.

plan dnia

 

plan dnia1

 

 

Dodatkowo podczas wykonywania różnych czynności korzystamy z zegara, pokazującego upływ czasu w minutach. Umożliwia to dzieciom samodzielne planowanie np. zabawy. Gdy nauczyciel mówi np. „za piętnaście minut wychodzimy na dwór” i ustawia wskazówkę na właściwe miejsce – dzieci na zegarze mogą obserwować upływ tego czasu. Wiedzą, kiedy należy zakończyć zabawę i zacząć szykować się do nowej aktywności. Jest to również doskonała pomoc w trakcie pracy przy stolikach, czy innych czynnościach edukacyjnych, ponieważ pomaga w określeniu ram czasowych, które dzieci mają na rozwiązywanie zadań.

 

zegar

 

 

Przy nauce odpowiedzialności korzystamy z tablicy wizualizującej dyżurnych. Ponieważ sala podzielona jest na kąciki tematyczne, każdemu dyżurnemu przypada jeden kącik. Bycie dyżurnym to odpowiedzialne zadanie! Trzeba zmotywować kolegów i koleżanki, by utrzymywali w powierzonym miejscu porządek. Dzieci uczą się z jednej strony odpowiedzialności, a z drugiej strony zgodnej współpracy. W grupie wybierana jest również tzw. "prawa ręka", czyli przedszkolak, który jest "menedżerem" grupy - pomaga w sprawnym przebiegu zajęć, wspiera osoby tego potrzebujące. Każda z ról przydzielana jest czasowo - np. na dzień/tydzień (w zależności od ustaleń z grupą).

dyżurni

 

 

Poprzez oznaczenia kącików tematycznych, dzieci też nie mają problemu z odłożeniem zabawki na właściwe miejsce, co zwiększa ich samodzielność.

kaciki

 

 

Następnym krokiem w rozwijaniu umiejętności dzieci jest wykonywanie zadania w parach. Każdego tygodnia pary zmieniają się, co pozwala na kontakt i lepsze poznanie kolegi / koleżanki z grupy. Dzieci lubią bawić się zazwyczaj z wybraną przez siebie, ulubioną osobą. Wizualizacja współpracy uczy szacunku wobec potrzeb kolegi z pary i współpracy dzieci z różnymi osobowościami.

pary

 

Jednak podstawowym narzędziem do pracy metodą pedagogiki Planu Daltońskiego jest tablica zadań. Nauczyciel w każdym tygodniu określa pulę zadań do wykonania przez dzieci - ich liczba zależy od wieku i możliwości przedszkolaków. Zadania mogą być różnorodne: mogą to być karty pracy do uzupełnienia, ale też wykonanie pracy plastycznej, opanowanie jakiejś umiejętności, rozwiązanie łamigłówki, a także zadania wymagające kreatywności - np. wymyślenie czegoś, zaprojektowanie itp. Są to oczywiście czynności dobrane do poziomu umiejętności dzieci, ale też pozwalające na to, by podczas ich wykonywania przedszkolaki mogły się rozwijać.

Dzieci samodzielnie określają, kiedy poszczególne zadania będą wykonywać.  W przeciwieństwie do zasad obowiązujących w tradycyjnych szkołach, dziecko samodzielnie wybiera kolejność zadań, a także ocenia swoją pracę samodzielnie po jej wykonaniu, przyznając odpowiedni symbol na tablicy (np. czy było to łatwe zadanie, czy też wymagało dużo wysiłku). Może również samodzielnie sprawdzić jego poprawność , porównując własną pracę z kartą odpowiedzi. Dzięki temu maluchy uczą się odpowiedzialności, planowania, ale także obiektywności. Eliminuje się również niezdrową konkurencję na rzecz współpracy i wzajemnej pomocy.

zadania

Aby wspomóc koncentrację i skupienie nad zadaniem, w czasie rozwiązywania zadań wykorzystywany jest sygnalizator ze światłami wskazujący czas, kiedy pracujemy samodzielnie (światło czerwone), moment współpracy z rówieśnikiem (światło żółte) oraz czas skorzystania z pomocy nauczyciela (światło zielone). 

To doskonała metoda do uczenia samodzielności - dziecko zaczyna się uczyć polegania na sobie, ma dany czas na samodzielne próby. Jeśli nie potrafi poradzić sobie z zadaniem, czeka na zmianę światła na żółte i wówczas próbuje rozwiązać je z pomocą rówieśników. Jeśli nadal potrzebna jest pomoc - przy świetle zielonym zwraca się do nauczyciela.

Dzieci są w ten sposób zachęcane do wzajemnej pomocy rówieśnikom, a także do samodzielnych prób.

 

sygnalizator

 

 

 

 

 

 

Informujemy, że na swoich stronach www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki..

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information