Od 2.02.2015r stopniowo rozpoczynamy wprowadzanie zmian związanych z nauczaniem wg Planu Daltońskiego.
Wprowadzane zmiany (założenia Planu Daltońskiego) mają na celu zwiększenie samodzielności, odpowiedzialności i współpracy naszych dzieci przez:
- kształtowanie w sobie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
- swobodę w wykonywaniu działań, realizowanie działań we własnym tempie i czasie,
- możliwość uczestniczenia przez dziecko jednocześnie w różnego rodzaju aktywnościach,
- nabywanie umiejętności społecznych, uczenie pracy zespołowej
- nawiązywanie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym,
- wdrażanie do samooceny
Co się zmieni?
Nie są to wszystkie zmiany – na razie przedstawiamy ich ogólny zarys. Nie wszystkie zmiany pojawią się też od razu, będą wprowadzane stopniowo, na miarę naszych maluchów, aby nie stresować i nie dezorganizować zajęć. Na zasadzie miłych niespodzianek i nowości.
- Zajęcia prowadzone w Przedszkolu zostaną wzbogacone o elementy charakterystyczne dla Planu Daltońskiego (obok zajęć prowadzonych tradycyjnie);
- Pojawią się obrazki, zdjęcia, piktogramy, pozwalające dzieciom w większym stopniu zrozumieć i zapamiętać zasady funkcjonowania w grupie;
- Zmieniona zostanie nieco aranżacja przestrzeni – dzieciom stworzona zostanie większa możliwość samodzielnego korzystania z kącików tematycznych i zawartych w nich materiałów dydaktycznych;
- Dzieci będą uczyć się pracy zespołowej;
- Dzieci będą w większym stopniu zachęcane do samodzielności i wzajemnego – rówieśniczego wspierania się w rozwiązywaniu powierzonych zadań;
- Na każdy tydzień dzieci będą samodzielnie wybierać zadania do zrealizowania spośród zaproponowanych przez nauczyciela;
- Stopień zrealizowania zadania będzie oceniany przez siebie samego (samoocena);
Plan daltoński doskonale przygotowuje dzieci do samodzielnej pracy w szkole i powoduje, że dzieci nawzajem motywują się do indywidualnej pracy, a przy tym nabywają kolejne umiejętności - nie tylko poznawcze. Ponadto uczą się współpracy ze sobą, pomagając sobie wzajemnie. Rozwija się też u dzieci motywacja wewnętrzna oraz umiejętność aktywnego słuchania.