Get Adobe Flash player

szyszkowa polanaue1

Zgodnie z obowiązującą podstawą programową, dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno:

  • liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego;
  • wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
  • ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi;
  • rozróżniać stronę lewą i prawą, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
  • wiedzieć, na czym polega pomiar długości i znać proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;
  • znać stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku

 

Dzieci opanowują zazwyczaj dość wcześnie umiejętność wymienienia w odpowiedniej kolejności liczb w zakresie 1 do Nie oznacza to jednak, że dzieci te potrafią już LICZYĆ. Bardzo często początki nauki liczb odbywają się na zasadzie „recytacji wierszyka”, którego wersy stanowią właśnie nazwy liczb (jeden, dwa, trzy itp.). Ławo rozpoznać, czy dziecko nabyło już umiejętność liczenia, prosząc je o przeliczenie niewielkiego zbioru – np. 3 przedmiotów. Dzieci, które znają liczby jedynie z ich nazwy (a nie rozumieją jeszcze ich sensu) nie będą potrafiły poprawnie wykonać tego zadania.

W jaki więc sposób przygotować dzieci do wkroczenia w fascynujący świat matematyki, tak by zagadnienia matematyczne wzbudzały ciekawość dziecka, a nie zniechęcenie?

Podstawowa zasada, to UCZ PRZEZ ZABAWĘ! W naszym Przedszkolu stosujemy metody prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, w których również kładzie się duży nacisk na wzbudzanie u dzieci ciekawości poznawczej za pośrednictwem różnorodnych gier i zabaw.

 

Jak w domu rodzinnym można wspierać dziecko w tym zakresie?

  1. Oswajaj z pojęciami: „prawo”, „lewo”, „góra”, „dół”, „nad”, „pod”, „za”, „przed” itd.. Używaj tych sformułowań w codziennym życiu. Baw się w zabawy wykorzystujące te pojęcia (np. prowadzenie dziecka do schowanej zabawki za pomocą instrukcji słownych).
  2. Zachęcaj do przeliczania przedmiotów w różnych zbiorach (np. samochodów na parkingu, mijanych drzew, kanapek do zjedzenia itp.). Rób to razem z dzieckiem. Zachęcaj do szacowania („Jak myślisz, ile tu jest truskawek?”, „A ile będzie, gdy zjemy jedną?”). Nie podawaj gotowych odpowiedzi, pozwól niech dziecko samo do niej dojdzie.
  3. Zachęcaj do porównywania liczebności zbiorów („Czego jest więcej: gruszek, czy jabłek?”). Jako ciekawostkę możesz potraktować fakt, że początkowo dzieci mówią, że więcej jest tych przedmiotów, które zajmują większą powierzchnię (np. jeden arbuz to zawsze więcej niż 5 malin). Dopiero z czasem, wraz z nabyciem umiejętności przeliczania, dziecko zaczyna rozumieć sens liczebności zbiorów. Używaj również pojęć „wyższy”, „niższy”, „krótszy”, „dłuższy” itp.
  4. Wykorzystuj codzienne sytuacje do kształcenia umiejętności szeregowania i klasyfikowania Doskonałą okazję stanowią prace porządkowe – np. wszystkie lalki do jednego kosza, a samochody do drugiego, czy też łączenie w pary skarpetek, układanie na półkach książek od najwyższej do najniższej.
  5. Graj w gry planszowe. Rzuty kostką, przeliczanie pól do przebycia to doskonała metoda uczenia matematyki. Możesz również tworzyć swoje własne gry (np. na dużych arkuszach papieru, kredą na chodniku), do których ułożysz fabułę, która szczególnie zainteresuje Twoje dziecko (np. dotyczącą ulubionej bajki).
  6. Zorganizuj zabawy w ważenie przedmiotów. Najlepiej nadają się do tego wagi równoważniowe, które pozwalają porównać wagę dwóch przedmiotów (np. „Co jest cięższe – duży plastikowy klocek, czy mały drewniany?” ). Zachęcaj dzieci do szacowania. Do ważenia można wykorzystywać praktycznie wszystkie przedmioty – od zabawek , przez przedmioty codziennego użytku, na żywności kończąc. Zabawy w ważenie można połączyć z zabawą w sklep.
  7. Zorganizuj zabawę w sklep. Wspólnie z dzieckiem ustal ceny poszczególnych towarów (oznacz je np. za pomocą rysunków przedstawiających odpowiednią liczbę monet). Na początek używaj monet (np. krążków z papieru, guzików) o równym nominale. Kupuj i sprzedawaj, zachęcaj dziecko do przeliczania, na co wystarczy mu pieniążków, ile mu zostało po każdorazowych zakupach.
  8. Zorganizuj zabawy w „Poszukiwaczy skarbów”. Ukryj „skarb”, a następnie przygotuj mapę do niego prowadzącą (zawierającą graficzne wskazówki np. 2 [narysowana kostka z 2 kropkami] kroki [symbol nóg] w prawo [strzałka w określonym kierunku]). Możesz stosować różne metody pomiaru długości – stopy, kroki, odmierzanie przedmiotami.
  9. Zorganizuj zabawy z płynami. W ciepłe letnie dni zabawy w baseniku możesz urozmaicić o kształcenie matematyczne J. W tym celu przygotuj różne pojemniki – szerokie, wąskie, wysokie, niskie. Zachęcaj dziecko do obserwacji, że ta sama ilość wody wlana do różnych pojemników wygląda zupełnie inaczej! Dziecko będzie początkowo twierdzić, że tam, gdzie słup wody jest najniższy, wody jest najmniej (czyli w naczyniach najszerszych). Tymczasem – czary mary! – po przelaniu do innego pojemnika wody znów jest więcej!
  10. Zachęcaj do odnajdywanie prawidłowości. Dekorując ciasto, układasz naprzemiennie np. wiśnię i truskawkę. „Wiśnia, truskawka, wiśnia, truskawka, wiśnia, a teraz będzie?.....”. Możesz wprowadzać stopniowo układy bardziej skomplikowane, złożone z kilku różnych elementów. Takie same układy można ćwiczyć przy okazji nawlekania koralików, a także zachęcać do obserwacji prawidłowości w sposobie ułożenia cegieł w murze, czy kostek na chodniku.

 

Ważne jest, by dziecka nie krytykować za brak poprawnych odpowiedzi ani nie niecierpliwić się, gdy dziecko mimo wielu ćwiczeń nadal przedstawia błędne rozwiązania. Ma do tego prawo! Gdy nadejdzie dla niego czas, na pewno odkryje tajniki matematyki. Rolą rodzica jest wspieranie go, zachęcanie i chwalenie za każdy mały kroczek we właściwym kierunku.

Informujemy, że na swoich stronach www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki..

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information